29 Jul 2009

Cinta dan Duit

Apa kabar para pembaca, Harap2 takde yang kena H1N1 ye. Kalau ada tanda2 nak demam ke selsema ke, cepat2 pegi ke klinik untuk dapatkan rawatan. Kalau boleh, pegi cari klinik yang boleh diharap. Saya pernah jumpa doktor yang tak leh diharap. Kita masuk jumpa dia jek, dia tanya macam2. Macam interview kerja la pulak. Langsung dia tak check badan kita. Tak amik suhu berapa, tak check tekak, tak check badan. Last sekali saya anto email kasi komplem sama itu doktor. Padan muka dia. Dia dah tak leh kerja kat klinik tu lagi.

Itu lah cerita pasal pergi jumpa doktor di klinik. Guna duit tau pergi jumpa doktor. Semua guna duit sekarang ni. Jadi, berbalik kepada topik hari ni, “Cinta dan duit – mana lagi penting?” – pastinya masing2 mempunyai pendapat yang tersendiri kan? Kalau saya, saya akan kata duit lagi penting. Sebab apa saya kata lagu tu?

1. Nak pegi dating guna duit
Pernah berdating? Biasanya dating kat mana ye? Kalau yang suka gi jalan2, minyak keter guna duit tak? Tambang bas? Tambang teksi? Tol? Tu belum kira tiket wayang, lum kira makan malam lagi tu.

2. Bil Telefon
Kalau dah bercinta, mesti nak bergayut, nak berSMS. Kan guna duit tu. Ada orang kata, “Saya takpe. Saya bergayut guna telefon opis”. Wallaweh..tak malu ngan awek ke bergayut guna tepon opis? Nampak sangat awak tu sengkek. Ada ke awek nak ngan pakwe sengkek? Ada ada ada..tapi berapa lama boleh bertahan?

3. Bil Intenet
Ada yang kata dia tak tepon, tak sms..dia sembang chit chat guna intenet jek. Guna email jek. Abih..bil intenet tak yah bayar? Apa? Guna opis nye lagi? Bagus bagus..

4. Hadiah – birthday, annivesari, dll
Dah bercinta, takkan tak nak kasi hadiah? Takkan nak kasi hadiah yang harga RM5? Beli kat kedai 2 ringgit? Segan la pulak.. ye tak? Paling koman pon nak belanja makan, nak kasi hadiah baju, kasut, beg dan lain lain. Duit lagi.. aduh kopak den bulan ni..tak gitu?

Dan banyak lagi sebab-sebab yang membuktikan duit lebih penting dari cinta. Cinta saja tak boleh kenyangkan si dia. Kena ada duit. Cinta saja tak boleh bawak kita jumpa bakal mertua. Kena ada duit. Cinta saja tak boleh beli kereta dan rumah. Kena ada duit.

Untuk yang tengah hangat bercinta, yang belum berkawin, mungkin akan sedaya upaya cuba menafikan posting saya kali ni. Tapi untuk yang dah berkahwin, beranak pinak, mcm mana? Rasanya masing-masing dah nampak kepentingan duit. Kan kan kan?



Selamat Bercinta dan Selamat Mencari Duit.



Ada duit abang sayang, tak ada duit adik menghilang..





0 ulasan:

Catat Ulasan